آشنایی با انواع بتن های مورد مصرف در صنعت ساختمان

لازم به ذکر است که بتن به عنوان ماده ای قابل بازیافت مجدداً قابل استفاده برای مصارف گوناگون است. از این نوع بتن برای کنترل تنش‌های کششی و کنترل ترک‌های ناشی از بارهای وارده استفاده می‌شود. این ماده در ترکیب با فولاد می‌تواند تنش‌های بزرگ‌تری را فراهم کرده و مقاومت بالایی دارد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مقایسه قیمت اسکلت بتنی با فلزی مراجعه نمایید. بتن‌های اسفنجی طوری ساخته می‌شوند که امکان عبور آب از درون آن‌ها وجود دارد. بتن‌های اسفنجی برای مناطقی با احتمال رخ دادن سیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زودگیرکننده ها خواص بتن را در آب و هوای سرد بهبود می بخشند و سرعت هیدراتاسیون سیمان را بالاتر می برند. فوق روان کننده ها کارایی بتن را به نسبت استفاده از روان کننده ها بالاتر می برند و خواص مضری برای بتن به همراه نخواهند داشت. هر دو این ماشین ها سیار هستند و می توانند در مکان های مختلف حرکت کنند. همچنین آن ها قادر به تولید سازه هایی مانند یک خانه کوچک در کمتر از یک روز می قالب بتن باشند. بتن شیشه ای که به بتن لیتراکن نیز معروف است از شیشه های بازیافت شده تولید می شود. میزان کارایی بتن به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

مدارک مالکیت و مواردی مانند سند زمین و مشخصات هویتی و همچنین تعیین کردن یک مهندس ناظر، از مواردی هستند که برای گرفتن پروانه ساخت نیاز خواهید داشت. این نقاط نسبت به مبدا مختصات، بر اساس نقشه تعیین و بر روی زمین پیاده می‌شود. اگر به درستی صورت نگیرد گاهی ممکن است منجر به لزوم تخریب ساختمان گردد . با استفاده از لایه ای از مواد با پایه اپوکسی بر روی بتن قدیم، از چسبندگی مناسب دال موجود با یتن مسلح جدید اطمینان حاصل گردد.

وظیفه خمیر سیمان، پر کردن فضای خالی بین سنگدانه‌های ریز، پوشاندن سطح سنگدانه‌های ریز و درشت و پیوند بین تمام ذرات در حین فرآیند سخت شدن یا گیرش است. گاهی مواقع نیز بر روی فنداسیونهای هنگام آرماتوربندی فنداسیون و ریشه ستون، ستون‌هایی را آرموتوربندی می‌کنند که میلگردهای این ستونها از میلگرد ستون اصلی نازکتر بوده مثلاً‌ در حدود ۱۸و ۱۶و۲۰. روش دیگر و پیشرفته تر تهیه بتن بویژه در پروژه‌های بزرگ و با اهمیت، استفاده از دستگاه بتن مرکزی می‌باشد . مصالح سنگی (شن و ماسه) در اندازه‌های مختلف در محفظه‌های پشت این دستگاه انبار می‌شوند و سپس با کنترل از اطاق فرمان، بوسیله بیل کششی به قسمت توزین هدایت می‌شود. سپس مصالح به مقدار مورد نیاز وزن شده داخل دیگ گردان شده و در این مرحله سیمان نیز از محفظه مربوطه به داخل دیگ رانده شده و با افزودن آب دیگ شروع به چرخش ومخلوط کردن مصالح می‌نماید. مصالح سنگی که در بتن مصرف می‌شود شن و ماسه می‌باشد که در حدود ۷۵% حجم بتن را تشکیل می‌دهد.

بتن مسلح یا آرمه نوعی از بتن است که برای افزایش استحکام از میلگرد های فلزی در داخل آن استفاده می‌شود. بتن مسلح در کارخانه ها ساخته می شود و به طور کاملا آماده برای مصارف مختلف به محل مورد نظر منتقل می‌شود. معمولاً الیاف با سطح مقطع گرد و قطر کوچک بیشتر از الیاف با سطح مقطع گرد و قطر بزرگتر بازدهی دارند. انواع الیافی که در بتن استفاده می شود و در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شود عبارتند از الیاف شیشه ای، الیاف پلاستیکی و الیاف فولادی. پارامتر مناسب که یک رشته از الیاف را تعریف می کند نسبت ظاهری می باشد که نسبت طول الیاف به قطر معادل الیاف است. امروزهشرکت مشاور مقاوم سازیبه انواع پروژه‌ها کمک می‌کند تا بتوانند برای رسیدن به اهداف خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

آشنایی با انواع بتن های مورد مصرف در صنعت ساختمان

بررسی کلی محل و جزئیات مرتبط با آن توسط افراد مجرب و متخصص صورت می گیرد. سرامیک‌های سایز بزرگ برای پوشش دادن فضای داخلی اتاق نشیمن و سرامیک‌های معمولی برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی مناسب هستند. یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز، بتن است.

حتی از پخت بخار برای بدست آوردن محصولات پیش‌ساخته با مقاومت بالا در زمان بسیار کمتر استفاده می شود. به عنوان مثال، رسانایی حرارتی (مقدار K) بتون ساده می‌تواند بین باشد. از بتون آهکی و مسلح با الیاف می‌توان برای ساخت کف سازه‌ها استفاده کرد. بتون استامپی برای راهروهای ورودی، پاسیو و کف داخل که به لحاظ معیارهای زیبایی‌شناختی و معماری به ظاهری زیبا نیاز است، مناسب می‌باشد. خط تولید قطعات بتنی تأثیر عمل‌آوری قطعات بتنی در مقاومت نهایی قطعات…

بتن فراتوانمند یا UHPC

زمانی که بخواهند بتن را به محلی که رطوبت ندارد انتقال دهند، به دلیل سخت بودن جابجایی آن با وزنی که دارد به آن روان‌کننده اضافه می‌کنند اما زمانی که بخواهند بتن را به محلی که در آن رطوبت دارد انتقال دهند مانند شمال کشور، به آن مواد پرکننده اضافه می‌کنند. اما چرا باید از بتن در ساختمان‌سازی استفاده کنیم؟ در ادامه به دلایل استفاده از بتن در ساختمان‌سازی اشاره خواهیم کرد. اضافه نمودن مهاربند فولادی برای مقاوم سازی ساختمان بتنی، افزایش سختی، کاهش نیاز به شکل پذیری و افزایش مقاومت برشی سیستم را به همراه خواهد داشت. بتن یا کانکریت ماده‌ای مرکب، متشکل از سنگدانه‌های ریز (ماسه) و درشت است که با سیمان و آب به هم پیوند خورده‌اند.

بتن چیست و بهترین نوع بتن برای ساختمان سازی کدام است؟

در بالا انواع بتن را معرفی کردیم، حالا می‌توانید برحسب نوع کار خود، بتن مناسب را پیدا کنید. هر یک از بتن‌ها دارای خصوصیات مختص به خود هستند، به همین دلیل برای یک استفاده خاص به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی، دنیای بتن در حال تغییر است و هر روز شاهد تولید یک نوع بتن تازه هستیم. در این نوع بتن، از فولاد در اشکالی مختلف به عنوان تقویت کننده استفاده می‌شود تا مقاومت کششی بتن افزایش یابد.

از مسائل مهم ساختمان سبک سازی وزن سازه به منظور پایداری بهتر در برابر نیروی زلزله است. در ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتونی، پارتیشن‌ها و دیوارهای داخلی فقط نقش جدا کننده فضا را برعهده دارند که اگر مصالح به‌کاررفته شده دراین اجزا سبک‌تر باشد تأثیر مستقیمی در کاهش وزن سازه دارد. آجرهای هبلکس وزن مخصوص پایینی دارند بطوریکه با قرار گرفتن در آب به ته آب فرونرفته و برروی سطح آب قرار می‌گیرد. این مواد هنگام اختلاط، حباب های ریز ناپیوسته در بتن ایجاد می کنند و کارایی بتن را هنگام یخبندان بالا می برند.

  • به دلیل دوام و طول عمر بالا، قابلیت دسترسی آسان، شکل پذیری ایده آل، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت فشاری بسیار بالای بتن، تمایل به استفاده از این متریال بیشتر شده است.
  • از عوارض بروز این پدیده می توان به ایجاد منظره نامطلوب، کاهش مقاومت فشاری بتن، کاهش دوام و طول عمر بتن و غیره اشاره کرد.
  • این بتن به قاب ها و قالب ها با استفاده از یکسری نازل پاشیده می شود.
  • در ساخت این‌گونه بتن بجای شن و ماسه خرده‌های فولاد، چدن یا سولفات باریم بکار می‌رود تا از نشت هرگونه پرتوهای آسیب زا مانند ایکس، گاما و دیگر پرتوها پیشگیری گردد.