نگاهی به مبانی فرهنگی فرش دستباف ایران

شاید عده ای بر این باور باشند که روند تولید و نوع دستگاه های بافندگی گل برجسته ها با محصولات 1200 شانه غیر برجسته متفاوت است؛ در صورتی که چیزی که سبب تمایز و تفاوت فرش های گل برجسته ۱۲۰۰ شانه با ساده شده است، این است که در مرحله آهار و تکمیل، فرش از روی غلطک هایی داغ عبور می کند و بدین صورت قسمت هایی که با نخ هایبالک بافته شده اند ذوب شده و فرو رفته می شوند و سطحشان پایین تر از سطح طرح که با الیاف آکریلیک بافته شده می شود. در سالنهای پذیرایی فرش مقابل مبلها و کاناپه را بهاندازهای انتخاب میکنند که ضمن پوشش مساحت مور نظر مقداری از سطح آن هم زیر پایههای مبلها و کاناپه قرار گیرد. بهجای مفروش کردن اتاق خواب با یک تخته فرش بزرگ که بهاجبار قسمتهایی از آن زیر تخت خواب میرود، بهتر است از چند تخته قالیچه کوچک و پاتختی ترجیحا رنگهای روشن استفاده شود. علاوه بر این، تمیز کردن یک فرش صاف از تمیز کردن یک فرش بافتدار و ضخیم، خیلی آسانتر است و دوام آن هم به نسبت بیشتر است. مشتریان می خواهند بدانند که آیا تفاوتی در کیفیت، دوام و قیمت بین این سه مورد دیده می شود.

از دیگر مواردی که باید در مقایسه فرش دستباف و فرش ماشینی عنوان کرد این است که فرش ماشینی را بعد از مدتی استفاده مانند موكت مستعمل میتوان به دور انداخت در حالی كه فرش دستباف حتی نوع نامرغوب آن در مرور زمان زیباتر و باارزشتر خواهد شد. شمارش دقیق گرهها در واحد سطح را به کمک ذرهبینی که به یک قاب مدرج به واحدهای اندازهگیری (سانتیمتر یا اینچ) متصل شده است میتوان انجام داد. با این کار تعداد گرهها را در عرض و طول یک قاب جداگانه بشمارید و در یکدیگر ضرب کنید تا تعداد گرههای موجود در واحد سطح فرش به دست آید. همچنین باید رنگ فرش در کلیه سطح آن یک دست باشد و به ویژه در فرشهای کف ساده، دو رنگی و اختلالات رنگ دیده نشود. فرشی که چله آن پشم می باشد اما کلیه زمینه آن از ابریشم بافته شده است. قالی خرسک که از کلفتترین پشمها بافته میشود جزء این دسته محسوب می شود. البته نوع ماشینی هم به دو دسته ماشینی و چاپ دیجیتالی تقسیم میشود. اما اگر فرش های ماشینی را بطور خاص مورد بررسی قرار دهیم بطور کلی آن دسته از فرشهایی که در بافتشان نایلون به کار رفته است بادوامتر از نمونه نخ های دیگر هستند.

محل اصلی بافت این فرشها، استانهای فارس، خراسان شمالی، کردستان و گلستان است. محال: این نوع فرش دستباف درشت بافت است ولی نسبت به فرش مشک آباد ریز بافت تر است. در این فرشها، خبری از گلهای ریز کنار قالی نیست. فرق قالی با قالی چیست که گاهی صدها هزار تومان تفاوت قیمت دارند؟ طرح و مدل فرشهای ماشینی تاثیر چندانی بر تفاوت قیمت فرش ماشینی ندارد. تفاوت این انواع، استفاده از رنگهای خاص یا وجود طرحهای منحصر به فرد روی فرش است. به همین دلیل فراوانی فرش زیادی در بازار برای ما وجود دارد. البته همین طرح لچک و ترنج که برای ما تکراری است یکی از اصیلترین طرحهای قالی ایران است که در بازارهای جهانی کلی طرفدار دارد.

تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در ایران نشان میدهد که این محصول در ایران عمری تقریباً ۴۰ ساله دارد. این محصول علاوه بر کشور خودمان، در بسیاری از نقاط جهان، طرفداران زیادی دارد. ما معتقدیم که خریدار حق دارد تا در مورد ویژگی ها و خصوصیات فرش ای که می خواهد بدست آورد، اطلاعات کاملی داشته باشد، لذا امروز در این مطلب به معرفی این مسئله می پردازیم. هر چقدر تراکم فرش دستباف بیشتر باشد، فرش محکمتر است و فاصلهای نیز در میان بافتها دیده میشود. ابعاد تابلو فرش چقدر است؟ اگر بخواهیم به طور دقیق تر بیان کنیم باید گفت؛ استارت گسترش قالی بافی در ایران از دوره هخامنشی خورد و در دوره ساسانی بود که بافت تابلو فرش دستباف در ایران رواج پیدا کرد. علاوه بر آن، ارزش مادی فرشهای دستباف هم بیشتر است.

این تزیینات دکوراسیون از آن دسته تزییناتی است که برای هنردوستانی که به قالی و تابلو علاقه دارند هیچ گاه تکراری و کهنه نمی شود. دسته دوم ابعاد سفارشی است که با توجه به سلایق مشتری بافته میشود. فرشهای دستباف ایرانی از جنبههای مختلف تقسیم بندی میشوند، که عبارتند از؛ جنس تار و پور و پرز، طرح و رنگ، اندازه، سبک محلی، شیوه بافت و شهری که در آن فرش بافته شده است. متأسفانه با وجود ارزشی که فرش دستباف ایران به لحاظ قابلیتهای مختلف برای مردم ایران دارد، هنوز بررسی جامعی در مورد دلایل شکلگیری و ارزشهای بالقوه ذاتی آن انجام نشده است. گرچه امروزه، با وجود انواع و اقسام فرشها که طرحهای خود را از تمدنهای مختلف به ارث بردهاند، رقیبهای جدی برای فرش اصیل ایرانی پیدا شده است، اما هنوز هم یکی از پرفروشترین محصولات در بازار، فرش دستباف ایرانی است. تابلو فرش یک کالای هنری و دارای ارزش مادی است که جنبه تزئینی داشته و با انواع مختلفی از طرح های فانتزی، تاریخی، چهره اشخاص معروف و هنرمندان، فصول مختلف سال، گل ها و …

از آنجایی که این تابلوها به عنوان نمادی از قدمت، اصالت، تاریخ و فرهنگ خاص ایرانی می باشند، زیبایی و رنگ خاصی به منزل شما می بخشد. از جمله فرش های زیبا که محیطی لوکس و مجلل به منزل شما می بخشد، فرش کاشان طرح پارادایس خواهد بود. همچنین فرش های دستباف کاشان تا زمان قاجار، دوران اوج و شکوه خود را سپری می کردند تا اینکه بعد از آن به خاطر مسائلی، این فرش ها در ایران کم رنگ شدند. اوج شکوه فرش کاشان را می توان در دوران صفویه دانست. برخی از آنها با آنکه در کاشان تولید نشده اند، اما تحت نام فرش کاشان به فروش می رسند. همچنین برخلاف بسیاری از مناطق دیگر کشور، فرش نائین از ابعاد خاصی تبعیت نمیکند و در اندازههای بسیار متنوعی تولید میشود. فرش های هریس برای استفاده در منازل و همچنین مکان های عمومی مناسب هستند. مکان های مناسب برای این فرش ها همیشه اتاقهای پذیرایی، خواب، کتابخانه و به طور کلی مکانهای کم رفت و آمد است. با تاسیس این شرکت و تولید انبوهش و تسخیر بازارهای فرش در ایران، کمکم توجهها به تولید فرش ماشینی در ایران بیشتر جلب شد و کارگاهها و کارخانههای فراوانی برای تولید انواع فرش ماشینی پدید آمد.

نخ تار یا نخ چله همان نخی است که اسلوب و زیربنای بافت فرش را شکل می دهد و در فرش دستباف نیز به همین شکل وجود دارد. البته با توجه به این که فرش دستباف است، میتوانید انتظار داشته باشید به خصوص در بالا و پایین فرش، کمی اختلاف اندازه وجود داشته باشد. در میان همه این انواع تقسیمبندیها یک نوع دستهبندی هم وجود دارد که کاملا فنی است و بر اساس کیفیت گره فرش طراحی شده است. قرمز میافتیم که یک گل بزرگ در وسط دارد که نامش «ترنج» است و ۴ لچک (۳ گوش) در چهارگوشه قالی و اطراف آن ترنج هم پر از گل و برگ و اسلیمی است. دارای طرح های اسلیمی درشت هستند! خیلیها این طرح را تکراری میدانند. مشتریان میتوانند بسته به گستردگی محیط و دکور آن، فرش متناسب خود را انتخاب کرده و خریداری نمایند. اما در ادامه فقط تعداد انگشت شماری از برندها، از این شخصیتها به طور مداوم در برنامه‫های ارتباطات بازاریابی خود استفاده درست کرده‫اند. در تعداد رج پایین بافته می شوند! وقتی ردیفهای بافته شده بهتر کوبیده شده باشند، پودها کمتر دیده میشوند.

یکی از مرسوم ترین سوالاتی که در زمینه فرش و مبلمان NW پرسیده می شود این است که چه تفاوتی بین فرش های دستباف، نیمه دستباف و ماشینی وجود دارد؟ این گزینه حتی برای فرشهای با ابعاد بزرگتر هم وجود دارد. فرش ماشینی اکریلیک در میان انواع جنس فرش، محبوبیت بالایی دارد. فقط با تماشای این فیلم های آموزشی که ما برای شما علاقه مندان به یادگیری فرش، تدارک دیدیم، به راحتی در منزل می توانید با کمترین هزینه، بهترین آموزش ها را دریافت کنید. هدف ما آموزش با بهترین کیفیت و کمترین هزینه می باشد. با آموزش بافت فرش دو رو یا دو طرفه درخدمتتون هستیم. اگه تصمیم دارید فرش دو رو ببافید، کافیه ویدئو آموزشی را خریداری کنید و ببینید ما در این ویدئو آموزشی بصورت جامع و کامل روش بافت فرش دو رو یا دو طرفه را توضیح دادیم. ما در ویدئو آموزشی از گره ترکی برای بافت فرش دو رو استفاده کردیم و تمامی مراحل بافت فرش دو طرفه را از چله کشی تا بافت کامل با توضیحات مفصل آموزش دادیم. در خاستگاه بافت انواع فرش ترکی در ایران، اگر آذربایجان شرقی به فرش دستباف تبریز و فرش هریس شناخته میشود، آذربایجان غربی هم به فرش خوی و تکاب که فرشهایی ریزبافت و شهری هستند، شناخته میشود.

یعنی اینطور بگوییم فرش هایی که دارای تعداد شانه بالاتر هستند، به این علت که ظرافت بیشتری هستند، دارای خاب کم ارتفاع تر هستند. چنین فرش یا قالیچهای برعکس ظاهر نرم و نازک و ظریفش، در مقابل لکهها بسیار مقاوم می باشد؛ یعنی اگر آب، چای، نوشابه یا هر نوع مایع دیگری را رویش ریختید، احتیاج نیست ضربان قلبتان را اندازه بگیرید؛ کافی است آن را با یک دستمال مرطوب و کمی شامپو فرش بشویید؛ همانند اولش خواهد شد. هیت ست شدن نخ اکریلیک نیز یعنی بالا رفتن مقاومت و فرسایش این نخ پس از عمل بخاردهی. استفاده از مواد اولیه مرغوب ایشان الیاف و کولیک هیت ست شده و ابریشم و پلی استر از محبوبیت و مرغوبیت کالا نشان میدهد و از مزیت تابلو فرش ها این است که تابلو مانند فرش پاخور ندارند و چیزی باعث از بین رفتن آنها نمیشود از الیاف به کار رفته در آن نباید زیاد برای آدم مورد اهمیت باشد بلکه اصل مورد نظر زیبایی نقش و نگاره های آن و طراحی آن است . تابلو فرش را میتوان یک فرش کوچک در نظر گرفت که در دو نوع تابلوفرش ماشینی و دستباف تولید میشود.

مهم نیست تصمیم دارید تابلو فرش دستباف بخرید یا تابلو فرش ماشینی؛ پیش از خرید هر کدام از این دو محصول باید بودجهی خود را در نظر سایت 700shane بگیرید. در هر صورت مهم این است که شما قبل از اقدام برای خرید فرش دستباف، با ابعاد این نوع فرش آشنا شوید و فرش مناسب را براساس نیاز خود انتخاب کنید. در ابتدا اگر بخواهید بررسی کنید که چه مهارتهایی برای قالی بافی لازم است بهتر است که اول از همه با آمادهسازی دار و روشهای چلهکشی آشنا شوید. فرشهای ترنج دار در سالنهای پذیرایی و در محلهایی که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد و قالیهای با نقش سرتاسری یا افشان در سالنهای نهارخوری و پذیرایی و نشیمن و کتابخانه جلوه بهتری دارند. عامل طرح در انتخاب فرش برای محل های مورد نظر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به عنوان چند اصل کلی میتوان گفت که در منازل و محلهایی که با مبلمان استیل تزئین شده باشند، طرح های گلدار و همچنین فرش هایی با طرح های هندسی و در آپارتمانها و ساختمانهایی که مبلمان آنها از نوع مدرن می باشد فرشهایی با طرحهای هندسی و شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند. فرش افشان شاخه پیچ : فرش افشان شاخه پیچ همانطور که از اسمش پیداست شامل شاخه هایی است که با یکدیگر در ارتباط هستند و بهم متصلند.

از فرشهای 500 شانه و کمتر گرفته تا فرشهای 1500 شانه، که البته برای هر شانه ممکن است تراکمهای مختلفی وجود داشته باشد. اما با یک گشت و گذار ساده در بازار فرش میتوانید انواع مختلفی از فرش دسباف پیدا کنید. تولید فرش های ماشینی فقط به کشور ایران محدود نمی شود بلکه فرش های ترک چندین سالی هست که به بازار های جهانی عرضه شده. اما این کارهای خاص است که مشتری محدود و خاص خود را دارد. یک قالیچه دستباف سجادهای یا به اصطلاح دو ذرعی، ابعادی در حدود 2.2 × 1.4 متر دارد. به این علت که ابریشم الیاف گرانبهایی است، بیشتر در گل های فرش دستباف کاشان از الیاف ابریشم استفاده می کنند.

بهویژه در فرشهای کف ساده، دو رنگی و اختلالات رنگ دیده نشود. اگر یک قالی ریزبافت و هنری میخواهید که کف خانهتان را مثل یک باغ گل در فصل اردیبهشت تزئین کند، میتوانید قالی لچک و ترنج یا «شکارگاه» تبریز، قم و اصفهان را بخرید یا «ریزماهی» خوی و «هزاره هریس» مرند. • فرش دستباف کف ابریشم: در زمینه این گونه فرش ها به جاى پرز پشمى از پرز ابریشمى استفاده مى شود. لازم به ذکر است که در میان ایلات و عشایر به جاى نخ پنبه از پشم استفاده مى شود. • قالی دستباف سوف: نوعى قالى است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته ها پرزدار مى باشد. اگر به دنبال فرشهای دستباف ارزانتر هستید، میتوانید طرحهای «ریزماهی»، «محرابی» و «لچک ترنج» را بررسی کنید. اگر دنبال قالیهایی با نقوش روستایی و ایلیاتی هستید، میتوانید طرحهای «انسان و حیوان»، «گل و مرغ»، «درختی» «درخت و انسان» و «پای شتر» استانهای فارس، خراسان شمالی، کردستان و گلستان را بخرید. قبلا هم در مذاکره و گفتگوی تاریخی ترامپ ریاست جمهور ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، فرش دستباف ایرانی دیده می شد که متعلق به شهر هریس بود.