آشنایی با فرش دستباف ایرانی؛ فرش کدام شهر را انتخاب کنیم؟

از مهم ترین سوالاتی که برخی از افراد هنگام خرید فرش دستباف میپرسند. از نقشه های منظم و مدون پیروی نمی شود و دارای زیبایی دلپسندی است.طراحان فرش این طرح را از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل کرده اند چنان که از غربی ترین نقطه ایران به شرقی ترین منطقه راه یافته است. طبیعت و محیط زندگی آنها به ساده ترین شکلی در طرح این فرش ها منعکس شده است. از گروه های فرعی این گونه طرح ها می توان طرح های شاخه پیچ ترنجدار، سلسله ای ترنج دار، تلفیقی لچک ترنج، گلدانی بند اسلیمی، تلفیقی قاب فابی، تلفیقی دورنما، تلفیقی ترنجی دسته گل، تلفیقی سبزی کار، تلفیقی ترنجدار، تلفیقی ترنجی کف ساده، تلفیقی لچک ترنج کف ساده، تلفیقی لچک ترنج سبزی کار کف ساده وتلفیقی بندی دسته گل را نام برد. گروه های فرعی این طرح ها اغلب منسوب به مناطقی است که طرح ابتدا در آنجا رواج پیدا کرده است و یا به نام اشخاصی است که دارای نفوذ محلی بوده اند و یا سفارش بافت آن را داده اند. مراجعه به بورس فرش دست باف در تهران بازار بزرگ تهران میباشد که در آنجا تعداد زیادی مغازه کار فروش این دسته از اقلام را بر عهده دارند.

به همین دلیل بهتر است از بهترین مواد موجود بافته شود تا کیفیت و ماندگاری فرش ماشینی سایت 700shane را تضمین کند. 2. از دیگر ویژگی های یک فرش دستباف عمر و ماندگاری آن است. گاه یک گلدان بزرگ پر از گل تمام فرش را می پوشاند. اندازه دار قالی بر اساس اندازه فرش تعیین می شود و بافت آن از پایین به سمت بالا خواهد بود. پیشتر رنگبندی فرشهای این خطه را رنگهای تند با کنتراست بالا شکل میدادند؛ اما امروزه با توجه با سلیقه مشتری و ذائقه بازار، از رنگهای ملایم در بافت فرشهای این خطه استفاده میشود. قدمت فرش بافی در تبریز به دوره صفویه میرسد و از ریز بافتترین فرشهای ایرانی، فرشهای بافت تبریز هستند. اگرچه بیشتر پژوهشگران این قالی را متعلق به دوره پارتها یا مادها میدانند، همچنان درباره قدمت واقعی این فرش نظریههای متفاوتی وجود دارد. قدیمیترین فرش دستباف کشف شده همان فرش پازیریک است که سال ۱۹۴۹ کشف شد و قدمت آن به حدود پنج قرن پیش از میلاد مسیح برمیگردد. طرح ماهی درهم از قدیمیترین و رایجترین طرحهای فرش ایران است. طرح محرمات به طرح هایی در فرش اطلاق می گردد که قطعاتی از یک نقشه در طول فرش تکرار می گردد و عرض فرش در متن به چند ردیف تقسیم می گردد و هر ردیف آن از رنگ و طرح مشخص از ابتدا تا انتهای فرش ادامه پیدا می کند و به طور راه راه ترسیم می گردد.

گروه های فرعی این طرح عبارتند از : گلدانی ختائی، گلدانی دوطرفه، گلدانی محرابی، گلدانی سراسری، گلدانی ظل السلطان(گل وبلبل)، گلدانی حاج خاتمی، گلدانی تکراری، گلدانی لچک ترنج و گلدانی یک طرفه. گروه های فرعی این طرح عبارتند از : شکارگاه درختی، شکارگاه ترنج دار، شکارگاه قابی، شکارگاه لچک ترنج و شکارگاه سراسری. امروزه تنوع بسیاری در طرح فرش ها به چشم میخورد و کار را برای خریدار سخت میکند. 1. فرش دستباف تنها کف پوشی است که بر اثر پا خوردن، نور و شست و شو زیبایی های آن مضاعف گردیده و هیچ گاه چشم نوازی خود را از دست نمیدهد که این یکی از ویژگی های فرش دستباف است. یکی از بهترین وسیله های دکوری و اکسسوری های مجلل و با شکوه تابلو فرش ها می باشند تابلو فرش ها یکی از هنر هایی ستودنی و خاص می باشند که در دکوراسیون متزل بسیار چشم نواز است اکثر تابلوفرش ها را با نخ ابریشمی می بافند . آگاهی به نمادها و سمبلهای فرش ایرانی میتواند درک روشنتری را از این هنر برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. حفظ و صیانت از این صنعت بسیار حائز اهمیت است توجه به بهره وری و کاهش قیمت تمام شده ، اعزام هیات های تجاری به کشورهای هدف به منظور توسعه بازار ، دعوت از هیات های تجاری خارجی ، تبلیغات کیفیت و مزیت فرش ایرانی و حمایت از فعالان این عرصه موجب می شود تا هنر – صنعت فرش بعنوان یکی از منابع اصلی صادرات غیر نفتی جایگاه والاتری را در عرصه جهانی کسب نماید .

مدت زمان بافته شدن فرش دستباف نیز بر اساس ریزکاره های آن تعیین می شود این در حالی است که بافت فرش دستباف 12 متری با کیفیت بالا بیش از یکسال به طول می انجامد. اما از معایب فرشهای آکریلیک میتوان به این مورد اشاره کرد که در کوتاه مدت جذب طبیعت نمیشوند ولی BCF و پلی استر به مرور پودر شده و در فضا پراکنده و در طبیعت جذب میگردد. آقای فرش را میتوان از معتبرترینها در عرصه تولید و عرضه فرش ماشینی و دستبافت دانست. این مدل تابلو فرشها از نظر قیمتی ارزانتر از نوع دستبافت هستند. قيمت فرش هاي دستبافت به عوامل مختلفي بستگي دارد. بنابراین میتوان اصلیترین تفاوت بین فرش و تابلو فرش را در «اندازه» و «طرح» آنها خلاصه کرد. میتوان یک مورد دیگر را نیز مورد بررسی قرار داد و آن تابلو فرش است. اگر انتخاب بین این همه گزینه برای شما هم کار سختی است، در این مقاله سعی میکنیم قدم به قدم، فرآیند خرید یک فرش دستباف اصیل را بررسی کنیم. این قالی از جنس پشم و بهشکل مربعی است که هر ضلع آن ۱٫۹۸ متر طول دارد.قالی پازیریک منقوش به یک حاشیه گلدار و تصاویر سوارکاران، آهوهای در حال چرا و جانوران افسانهای با سر عقاب و بدن شیر است.

اما نام این هنر به طرز چشمگیری از دیرباز به تاریخ و فرهنگ ایران زمین گره خورده است. بهر حال ایرانیان یکی از ماهرترین و تواناترین بافندگان فرش دستباف بانقوش و طرحهایی میباشند که حاصل همآهنگی و آمیختگی فرهنگ متنوع و متفکر وابسته به انسان ایرانی است که بزرگترین ارزش آن ناشی از سیلان فعال و حساس ذهن انسانی هویتمند است. رنگهای مورد استفاده در قالیهای بافت قم، ابتدا محدود به چهار تا ۶ رنگ بوده است که به مرور، طیف رنگهای مورد استفاده افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۴۰ رنگ متنوع و متمایز در بافت فرشهای این خطه به کار میرود. 10.طرحها و رنگهای متنوع فرش دستباف آرامش روحی و روانی شما را تامین و موجبات لذت بردن در زندگی را برای شما فراهم می نماید که این خود از ویژگی های یک فرش دستباف است. امیدوارم با مطالعه این مقاله بتوانید یک انتخاب مناسب و مطلوب داشته باشید. تابلو فرش دستباف جلوه ی بسیار زیبایی دارد و برای منازلی که دکوراسیون کلاسیک دارند بسیار مناسب است. کنند و مناسب ترین قیمت و فروشگاه را برای خرید انتخاب نمایند. شاید شما هم دنبال دیدن عکس فرش جدید و یا آشنایی با پرفروش ترین فرش ماشینی باشید تا بتوانید انتخاب بهتری در خرید فرش ماشینی داشته باشید.

پس همچنان همراه ما باشید. شهر بابلسر واقع در شمال کشور هم مقصد بعدی شهر فرش بود که پس از آن افتتاح شعبات اصفهان در دستور کار این هایپر تخصصی فرش قرار گرفته است. 9.از ویژگی های یک فرش دستباف این است که در بافت آن از الیاف طبیعی استفاده شده است. مقدار نایلون به کار رفته در فرش ماشینی بالا است و به آسانی مو و سایر رده ریز هایی که به زمین میریزد را به خود جذب میکند .امکان دارد به برخی از الیاف های به کار رفته در فرش های ماشینی حساسیت داشته باشید و چنانچه آلرژی و یا آسم دارید پیشنهاد میکنیم فرش های تزئینی و فانتزی تهیه نکنید. در راهنمای تشخیص فرش ایرانی، برخی از نکات را برای مشخص کردن جنس تقلبی بیان کردیم.

فرش اولین پوششی است که هنگام ورود به خانه یا پذیرایی با آن مواجه می شویم پس باید در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشیم. در تصویر زیر اولین تصویر متعلق به ریشه فرش دستباف می باشد. که انواع مدل های ماشینی و دستباف با قیمت ارزان حراج تا گرانترین مدل ها برای علاقه مندان در بازار ایران و خارج به فروش می رسند. عمر این نوع فرش ها معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال تخمین زده می شود. گبه یکی از انواع فرشهای دستباف ایرانی است که معمولا ضخیمتر و درشت بافتتر از سایر فرشهای ایرانی است. فرش دستباف ایرانی از خامه بافته میشود. 1-یک فرش دستباف ایرانی در سه قالب اصلی ترنج، خشتی و افشان بافته میشود که لچک ترنج بیش از همه طرفدار دارد و اکثر فرشهایی که در خانههای ایرانیان میبینید طرح ترنج است که حاشیههایی پهن در اطراف و طرحهای بیضی و دایرهای در میانه دارد و این طرح در فرش های دستباف، از معماری دوره اشکانیان الهامگیری شده است. رودنکو نیز دراینباره نوشته است:اسکندر جلوی تخت شاهی خود فرشهایی ظریفبافت، اما پرگوشت پهن میکرده است. یک سوال اساسی که ذهن خیلی از افراد را به خود درگیر می کند. به این معنی که فرشهای ماشینی، محدودیت فرشهای دستباف را در ابعاد هم ندارند و اینچنین نیست که مثلا فقط در فرشهای دستباف یک منطقه بتوانید برخی از آنها را پیدا کنید.

فرش دستباف بدون شک یک هنر است و هر فردی آن را تحسین می کند. اما به راستی تنوع و زیبایی مسحورکننده این هنر پرآوازه فرآیند خرید فرش دستباف را پیچیده کرده است. اما اگر زیبایی اتاق خواب و دکوراسیون آن برای شما، به اندازه چیدمان پذیرایی و نشیمن اهمیت دارد؛ باید به فرش توجه ویژهای داشته باشید. فقط باید توجه داشته باشید که اندازه فرش به اندازه ای باشد که تمام صندلی ها موقع عقب کشیده شدن و نشستن مهمانان کاملا درون فرش قرار داشته باشند. نکته مهم دیگر اینکه اگر از میز نهارخوری استفاده میکنید بهتر است فرش آشپزخانه در اندازهای باشد که کاملا زیر میز و صندلیها را بپوشاند و حتی از اطراف جا به اندازه بیرون آمدن صندلیها از کنارههای میز هم باقی بماند. آشپزخانه محلی است که به واسطهی آشپزی و پختوپز و شستشوهای مکرر، دارای رطوبت زیادی است. برای آشپزخانه از فرش ماشینی استفاده کنید که الیافش نخی نباشد و از پلیاستر و نایلون بافته شده باشد. در کارخانهجات ما ۹ ثبت اختراع صورت گرفته و برای اولین بار نرخ پلیاستر فیلامنت را برای فرش ماشــینی (پود و خواب نخ و تار) اســتفاده کردیم؛ که خوشبختانه موفقیتآمیز هم بود و زمینه صادرات خیلی خوبی فراهم شد زیرا این محصول نخ و پرز ندارد و حساسیت ایجاد نمیکند.

مدیرشعب غرب تهران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از شروع همکاری بین بانک صادرات ایران و مجموعه شهر فرش گفت: بانک صادرات ایران، در سال ١٣٩٨، تمام قد در خدمت رونق تولید و حمایت از افزایش اشتغال در کشور است. بهصورت کلی سیستم بافندگی فرش نیز همانند بافت پارچه است، با این تفاوت که با دو سیستم تاری بافته میشود. فرشهای بافت قم در ابتدا با نخهای نه چندان ظریف وارد بازار شدند ولی بهتدریج هنرمندان قمی با نبوغ و سلیقه خود به بافت فرشهایی بسیار ظریف و منظم پرداختند. این کار بهصورت دستی و توسط هنرمندان ماهر انجام میشود. این سیستم بافندگی تحت عنوان بافندگی (face to face) نیز شناخته میشود. به علاوه زحمت و تلاشی که صرف بافت فرش شده است، نیز بر قیمت آن اثر میگذارد. صنعت قالیبافی ابتدا میان عشایر و روستاییان قم رواج داشته است؛ اما رفته رفته با توجه به اهمیت این صنعت در تجارت، میان سایر نقاط این استان نیز رواج یافت. اما در عوض دیگر فرش های ماشینی الیافی سازگار با طبیعت دارند یعنی پس از گذشت سالیان به طبیعت پیوند خواهند خورد.

بدون شک فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف از قیمت کمتری برخوردار است که طول عمر آن بر اساس کیفیت الیاف آن کمتر یا بیشتر از 20 سال میتواند باشد. نکته دیگری که انتخاب فرش کاشان را در الویت قرار میدهد قیمت مناسب این فرشها نسبت به کیفیت عالی آنهاست به طوری که فرشهایی با ظرافت و زیبایی زیاد توانستهاند با فرشهای دستباف رقابت کنند و این امکان را برای خانوادهها فراهم سازند تا با هزینهای کمتر فرشی به زیبایی فرش دستباف به خانه بیاورند. برای مثال فرشهای آکریلیک یا آکریلیک هیت ست شده به نسبت سایر فرشها لطافت بیشتری دارند و در مقابل گرما نیز مقاومت بیشتری نشان میدهند؛ بنابراین قیمت آنها بالاتر است.

توصیفی از زیبایی مجسم، که شاید بهدلیل تکرار دیده شدن، کمتر توجه ما را جلب کنند. در مقیاس کمتر هم محاسبه به همین شکل است یعنی به عنوان مثال در 10 سانتی متر از یک فرش با تراکم طولی 2550 باید 85 گره وجود داشته باشد. اما با وجود انواع قالی های دستباف گونه، تشخیص قالی ماشینی و دستباف برای افراد معمولی سخت تر می باشد. نوع الیاف استفاده شده در تولید قالی دستباف از جنس پنبه، کنف، پشم، ابریشم وسایر الیاف طبیعی می باشد. البته برخی از فرش های دستباف کاشان هستند که قیمت بیشتری هم دارند و در آنها از الیاف ابریشم استفاده شده است. به طور کلی در صنعت فرش انواع دسته بندی های فرش های دستباف را بر اساس سبک بافت فرش، محل بافت آن، رنگ و نقش فرش، اندازه و نوع مواد اولیه به کار رفته در فرش انجام می دهند که البته هر یک از این دسته بندی ها ویژگی ها و مشخصات مهمی از فرش را بیان می کند.

از تکنولوژی واقعیت افزوده هم استفاده کرده است یعنی قبل از خرید و از طریق سایت میتوانید نحوه ست شدن فرش را با وسایل منزل از طریق گوشی خود به صورت مجازی ببینید. همچنین استفاده از نخ هیت ست شده نیز کیفیت فرش را بالا میبرد. در بافت این زیر اندازها غالبا از طرحهای هندسی مانند لوزی، شش گوش، چهار گوش و سه گوش استفاده میشود و گاه اشکال طبیعی و حیوانی نیز در تصویرنگاری گلیمها به کار میرود. برای بافت فرش های ماشینی از سه نوع نخ استفاده می شود که عبارتند از نخ خاب یا نخ ریشه که می تواند از جنس پلی استر ، پلی پروپیلن و اکریلیک باشد ، نخ پود که از جنس جوت می باشد . اما در فرش دستباف قضیه می تواند برعکس باشد و تقارنی دقیق بین قسمت ها وجود نداشته باشد. 1. از ویژگی های یک فرش دستباف این است که در فرش دستباف، چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین وجود دارد که در واقع این یکی از مشخصات فرش دستباف است و عیب به شمار نمی رود، اما در صورتی که در قالیچه های کوچک به چشم می آید. درطرح گلدانی اغلب شکل گلدان در اندازه های مختلف به چشم می خورد.